Akü bittiğinde ne, nasıl yapılmalı?
Farkında olmadan farları açık unuttuysanız veya başka bir nedenle
motorunuzu çalışmayabilir Sorun aküden kaynaklanıyorsa, motoru
çalıştırmak için takviye işlemi yapılır Takviye kablolarıyla başka bir
aracın aküsünden güç alınarak otomobili çalıştırma yoluna gidilir Bu
işlem sırasında yanlış takviye yapıldığı da olur Yanlış takviye
yapılması, özellikle enjeksiyonlu otomobillerin elektronik kontrol
ünitesinin ve çeşitli parçalarının arızalanmasına ve bir hayli kabarık
tamir faturasına neden olur
Doğru takviye nasıl yapılır?
motorunuzu aküsü boşaldığında yapmanız gereken başka bir aracın
aküsünden takviye alarak çalıştırmaktır Ancak bu işlemi yaparken bazı
kurallara dikkat etmeniz gerekiyor
- Motor takviye yoluyla çalıştırabilmek için her iki akünün de; aynı
kapasitede (Ah/Ampersaat) olması gerekiyor (Bu bilgi akünün üzerinde
yazılıdır)
- Takviye alacağınız araçla aracınızın temas etmediğinden emin olun
Araçların birbirine temas etmesi durumunda, takviye kablolarının artı
uçları bağlanır bağlanmaz araçlar üzerinde elektrik akımı oluşur Bu da
tehlikelere sebep olabilir
- Başka bir motordan takviye alındığında, iki aracında gereksiz lamba ve aksesuarlarını kapatmalısınız
- Takviye kablosunun pozitif (+) ucunu (kırmızı) boş akünün pozitif (+)
ucuna, diğer ucuysa takviye alınan aracın pozitif (+) ucuna bağlayın
Kablonun negatif (-) ucunu da (siyah) yükleme aküsünün negatif (-) ucuna
bağlayın Siyah kablonun negatif (-) ucunuysa hareket etmeyen ****l bir
parçaya veya silindir blokuna tutturun Kabloyu boş akünün eksi (-)
terminaline bağlamayın Çünkü aküden kıvılcım meydana gelmesine neden
olabilirsiniz
- Bağlantıların tamamlanmasından sonra elektrik veren aracın aküsü
zayıfsa, o aracın motorunu çalıştırın ve motoru çalışır durumda bırakın
- Motor hemen çalışmadığında, boşalmış olan akünün cereyan alabilmesini sağlamak için birkaç dakika bekleyin ve tekrar deneyin
- Daha sonra şarj edilen aracın motorunu da çalıştırın Motor çalıştıktan
sonra, şarj kablolarının bağlantılarını hemen çözmeyin Motorun 5 dakika
2000 devirde çalışmasını sağlayın
- Takviye kablosunu dikkatle çözün Bu işlem sırasında önce negatif (-), sonra da pozitif (+) kablo uçlarını çıkarın
- Akünüzün şarjının bitme nedenini bilmiyorsanız (ışıkların açık kalması
haricinde) yetkili servisinize gidip şarj sistemini kontrol ettirin
Motor Çalışmıyorsa Muhtemel Sebepler
Benzinle çalışan bir motorun çalışması için üç temel gereksinimi vardır:
Hava-yakıt karışımı,
Ateşleme,
Silindirlerde sıkıştırma (kompresyon)
Motorunuz çalışmıyorsa problem muhtemelen bunlardan biri, çoğunlukla da yakıt veya ateşlemedir
Sorun Hangisinden Kaynaklanıyor?
Marş yaptığınızda motor normal ilk çalıştırmalardaki gibi dönüyor mu?
(Evet; Hayır)
Cevabınız ‘hayır’ ise, bir akü veya marş motoru probleminiz var demektir
Önce farlarınızı yakınız Parlak ve normal olarak yanıyorlar mı?
Parlak ve normal olarak yanmıyorlarsa, akünüz zayıf veya akü bağlantı
sorununuz var demektir Akünüzü şarj etmeli veya başka bir araçtan kablo
ile bağlantı yardımı almalısınız(Kablo ile bağlantı yardımı almadan önce
aracın katalogundaki imalatçı firmanın işlem ve uyarılarını
okumalısınız) Aracınız çalışırsa ve akünüz eski değilse, ilk fırsatta
bir servise uğrayarak sorunun nedenlerini öğreniniz
Farlarınız parlak ve normal olarak yanıyorlarsa, farlar açıkken birinin gözlemesini sağlayarak, tekrar marş yapınız
Farlarınız parlak olarak kalıyor ve değişmiyorlarsa, muhtemel problem
marş, kontak anahtarı veya rölededir Servise başvurmalısınız
Marş yaparken farlarınız zayıflıyorsa, muhtemel problem akü, marş veya şasi topraklama kablosundadır
Cevabınız 'evet' ise, bir yakıt veya elektrik/ateşleme probleminiz var demektir
Marş yaptığınızda motor normal ilk çalıştırmalardaki gibi dönüyor fakat
çalışmıyorsa, birçok muhtemel neden olabilirse de bunlar iki grupta
toplanabilir:
Deponuzda yakıt bulunduğundan emin olmalısınız Yakıtınız çok az ise,
özellikle eğimli yollarda motora yeterince yakıt pompalanamayabilir
Yakıtınız yeterli ise, muhtemel sorunlar, tıkanmış yakıt filtresi,
tıkanmış yakıt enjektörleri, çalışmayan yakıt pompası veya bir
elektrik/ateşleme problemidir Bu durumda yapılacak en doğru hareket,
muhtemelen profesyonel yardım almaktır
Motorunuz Stop Etti ve Çalışmıyorsa Muhtemel Sebepler
Islak yolda veya yağmurda sürdünüz ya da motoru yıkadınız ise, motor
kompartmanını açarak, distribütör, yüksek voltaj kabloları ve bujileri
kontrol ediniz Islanmışlarsa, kontak kapalı iken kuru ve temiz bir bez
parçasıyla silin (böyle bir durumun etkisi genellikle motorun güç kaybı,
düşük devirde tekleme biçiminde görülür) (Kontak açıkken motora
dokunmayın ve motorun sıcak olması ihtimaline karşı dikkatli olun)
Kurutma işleminin ardından, motorun boğulmuş olma ihtimaline karşı gaza
sonuna kadar basarak yeniden marş yapın
Motorunuz, akü kablolarını ayırıp tekrar bağladığınızda çalışmadı ise,
bunun anlamı sisteminizden kaynaklanıp kaynaklanmadığından emin
olmalısınız Akü bağlantılarının temiz olup olmadıklarını kontrol ederek,
tekrar sıkıca bağlayın Pozitif kablonun akünün '+', şasi kablosunun da
'-' terminaline bağlandığından emin olun (Bir an bile olsa yanlış
bağlantı, bazı motor kontrol ve bazı diğer elektronik elemanlar
bozulabilir)
Depoda yakıt bulunduğundan emin olun Benzin bulunmadığı halde gösterge
doğru çalışmadığı için varmış gibi gösterebilir (Yakıtın bitmesinin ilk
işaretleri tekleme, güç kaybı ve enjeksiyonlu motorlardaki elektrikli
yakıt pompasının olağan dışı gürültülü çalışmasıdır)
Motor yeni tamirden çıktı ise, tekrar tamirciye götürün Bir şeyler unutmuş olabilirler
Motor aşırı ısındıktan sonra stop etti ve soğuduktan sonra da çalışmıyorsa
Muhtemelen ciddi bir problemle karşı karşıyasınız (kırık piston, eğilmiş
supap, yırtık conta gibi) Soğuduktan sonra çalışırsa, aşırı ısınmanın
sebeplerini bulmalı ve yola çıkmadan gidermelisiniz İlk iş, soğutma
sıvısının eksik olup olmadığının kontrolüdür Antifriz su karışımınız
yoksa, geçici olarak su da ilave edebilirsiniz (Motor sıcak iken
radyatörü açmayınız) Su pompasını ve kayışını gözle muayene edin Kayış
kopmuş veya gevşek olabilir Radyatör ve hortumlardan soğutucu sızıntısı
olup olmadığına bakınız Radyatörün ön kısmına bakın Kağıt, yaprak, vb
ile tıkanmış olabilir Sebebi belirleyemezseniz ya da her şey normal
göründüğü halde, motor yine aşırı ısınırsa aracınızı derhal bir
tamirciye götürmelisiniz Acil durumlarda, varsa klimanızı kapatınız ve
ısıtıcınızı maksimum ayarında çalıştırınız
Motor stop etmeden önce yağ basıncının çok düşük olduğunu fark
ettiyseniz, yağ seviyesini ve motorun altında yağ sızıntısı olup
olmadığını kontrol ediniz
Motor stop etmeden önce vurma sesi, tıkırtı veya ıslık gibi anormal
sesler duyduysanız, muhtemelen ciddi bir motor problemiyle karşı
karşıyasınız Motordaki kayışları kontrol ediniz Kopma sırasında vuruntu
benzeri ses çıkabilir Islık veya gıcırtı, kayış gevşekliğinden
kaynaklanabilir ****lik vuruntu sesi ise,genellikle düşük oktanlı benzin
veya ateşleme avansının fazla olmasından kaynaklanır
Motor stop etmeden önce egzozda duman gördüyseniz;
- koyu siyah duman motorun boğulmasının veya bujilerden bazılarının ateşleme yapmıyor olmasının sonucu olabilir
- mavi veya açık mavi duman, motorun anormal aşıntı, kırık segman, piston, vb’ ye bağlı olarak yağ yaktığı anlamına gelir
- beyaz duman (buhar) motora conta bozukluğu, kırık veya çatlaklardan soğutma sıvısı girdiği anlamına gelmektedir
Aracınızdan kuvvetli benzin kokusu geliyorsa, yangın tehlikesi var
demektir Hemen kontağı kapatarak aracın dışına çıkmalı, güvenlik
nedeniyle kendi başınıza onarmaya bile kalkmamalısınız
Marş motoru motoru döndürmüyor veya çok yavaş döndürüyorsa, muhtemel sebepler:
- Zayıf, boşalmış akü
- Bir marş sorunu
- Akü uçlarında kötü bağlantı
- Motorun iç sorunu (kötü yağ, yağ yokluğu vb)
Marş motoru motoru çok hızlı döndürüyorsa,
Kırık piston, segman veya kopmuş trigger kayışı gibi sebeplere bağlı olarak silindirlerde basınç oluşmuyor demektir
Bujinizin bozuk olduğunu nasıl anlarsınız?
Motordaki silindirlerin içinde sıkıştırılan yakıt - hava karışımını
kıvılcımla ateşleyen bujilerdeki en basit bir arıza, yakıt sarfiyatını
artırırken performansını da azaltır Motordaki birçok arızayı da bujilere
bakarak tespit etmek mümkün Aşağıdaki bilgiler sayesinde, bujinizin
bozuk olup olmadığını ve bozuksa bunun sebeplerini bulabilirsiniz
Tırnak aralığı ideal değilse
Bujilerdeki tırnak aralığı ideal konumda değilse, buji yeni bile olsa
yakıt - hava karışımı iyi ateşlenmez Buna bağlı olarak da yanma
odasındaki patlama zayıflar ve motorun gücü azalır Bu durumda aracın
araçtaki yakıtın çoğu yanmadan egzozdan çıkar ve otomobilin yakıt
sarfiyatı hissedilir oranda artar Yeni bir buji aldığınızda her duruma
karşı takmadan önce tırnak aralığı sentille kontrol edilmeli ve ayarı
bozuksa fabrika verilerine göre ayarlanmalıdır
Üzerinde yağ birikintisi varsa
Bujiler sökülüp kontrol edildiğinde üzerinde yağ birikintileri varsa,
motordaki yanma odasına fazla yağ giriyor ve elektrotları yağlıyor
demektir Bu gibi durumlarda buji yağla kaplandığından kıvılcım normal
düzeyin çok altında gerçekleşir Bu durum yakıt tüketimini artırır ve
performansı azaltır Çözüm ise motoru revizyondan geçirmektir
Üzerinde kurum oluşmuşsa
Bujinin izolatör ucu, elektrotları ve gövdesinde kurum oluşmuşsa, bu
karbüratör ve enjeksiyon ayarının bozuk olduğu anlamına gelir Bu gibi
durumlarda motorda ateşleme kesikliği olur ve motor soğuk havalarda zor
çalışır Sorunu çözmek için hava filtresinin kontrol edilmesi, karbüratör
ve enjeksiyon ayarının yapılması gerekir
Elektrotlar kaynamışsa
Buji elektrotları kaynamışsa ve üzerinde yabancı maddeler toplanmışsa,
zamansız ateşleme sonucunda aşırı yükleme olmuş demektir Bu sorun
ateşleme ve supap ayarlarının bozuk olmasından, arızalı distribütörden
ve kalitesiz yakıttan kaynaklanır Sorunu çözmek için, motor ateşleme ile
yakıt ayarı kontrol edilmeli ve yeni buji takılmalıdır
Buji çatlaksa
Bujilerde nadir de olsa karşılaşılan bir arıza, bujinin düşürülmesi
sonucu elektrotunda mekanik hasar meydana gelmesidir Bu gibi durumlarda
ateşleme eksik olur ve kıvılcım başka yerlere sıçrar Bu nedenle arızalı
bujinin değiştirilmesi gereklidir
Bujinin görevi nedir?
Bujinin görevi, bobin tarafından oluşturulan yüksek gerilimi yanma
odasına iletmesi ve yoğunlaşmış yakıt - hava karışımını elektrik
kıvılcımı yoluyla elektrotlar arasında ateşlemesidir Bujinin iyi
çalışmasını sağlayan en önemli unsur kıvılcım boyudur
Buji ne zaman değiştirilmeli?
- Aracınız normalin üzerinde yakıt tüketiyorsa,
- Motorunuzda ateşleme kaçağı olduğunda,
- Motorunuzun performansında azalma olduğunda
Ne zaman kontrol edilmeli?
- Motorunuzun avans ayarını yaptırdığınızda,
- Motor testi yaptırdığınızda,
- Kullanılmış bir araç satın aldığınızda
Bozuk rezistansı onarabilirsiniz
Kış aylarında sürücüler, arka camda oluşan buğu yüzünden sık sık görüş
problemiyle karşılaşırlar Buğuyu yok etmenin tek yolu rezistansı
çalıştırmaktır Ancak çeşitli nedenlerden dolayı kopan ince rezistans
telleri, sürücülerin başını ağrıtır Oysa bu tellerin tamiri, piyasada
satılan gümüş sırlı boyalarla birkaç dakika içinde yapılabiliyor
Buğu yapar
Her ne kadar yaz aylarında varlığını unutacak bile olsanız, arka cam
rezistansı arızalandığında tamiratını siz yapabilirsiniz Çok ince ve
hassas bir yapıya sahip olan rezistans telleri, ya otomobilin camı
silinirken ya da otomobil stationwagon ise yükleme sırasında kopar
Isınarak arka camdaki buğuyu yok eden birbirine paralel bağlı bu ince ve
hassas yapılı rezistans telleri koptuklarında kendilerini buğu yaparak
belli eder Sağlam olanlar ise görevlerini sürdürmeye devam eder
Tamiri 5 dakika
Çoğu kullanıcı, kopan rezistans telini tamir ettirmeye üşenir Basit bir
tel için servise gitmek zahmetli bir iş gibi görünür Ancak teller
kopmaya devam edince arka cam tamamıyla buğu yapar ve asıl sorunlar da o
zaman başlar Servise gitmek için bütün tellerin kopmasını beklemek
yanlış olur Gümüş sırlı iletken boyalar sayesinde, otomobilinizin
rezistansını 5 dakikada tamir edebilirsiniz Üstelik tek başınıza
Rezistans nasıl onarılır?
- Tamir için ilk olarak, tellerden hangisinin kopuk olduğunu tespit
etmek gerekir Bunu anlamak için, rezistans çalıştırılır Çalışan tellerin
üzerindeki buğu çözülürken, kopuk tellerin olduğu bölgede buğu
kalacaktır Buğunun kaldığı bölgede telin üzerindeki kopuk kolaylıkla
bulunabilir
- Gümüş sırlı iletken boyayı kopuk telin üzerine sürmeden önce yüzeyi
temizlemek gerekir Bunun için yüzeyi nemli bir bezle ve diğer tellere
zarar vermemek için fazla bastırmadan silmelisiniz
- Temizlenen zemin kuruduktan sonra, gümüş sırlı iletken boyanın dışarı
taşmaması için kutunun içinde bulunan ve ortasında rezistans telinin
kalınlığı kadar boşluk olan özel karton, zemin üzerine konulur Daha
sonra, gümüş sırlı iletken boya o boşluğa sürülerek, kopuk iki telin ucu
birleştirilir Eğer kutunun içerisinden, özel delikli karton çıkmamışsa,
kopuk kısmın her iki tarafı da bantlanarak boyanın dışarı taşması
önlenebilir
- Burada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, gümüş sırlı boyaların
kullanılmadan önce iyice çalkalanması gerektiği Boya uygulandıktan
sonra, kuruması için 5-6 saat beklemek yeterli Bu süre zarfında
rezistansın çalıştırılmaması gerekir Ancak bu kadar beklemek
istemiyorsanız, bir saç kurutma makinesini boyanın üzerine tutarak daha
çabuk kurumasını sağlayabilirsiniz
Dikkat
Gümüş sırlı boya, sadece arka cam rezistansındaki kopuklukları
giderebiliyor Rezistansın ana bağlantı yerlerindeki hasarlarda ve ön
camla yan dikiz aynalarındaki ısıtıcılı camlarda bulunan rezistans
arızalarında kullanılmaz
Rezistansı onarmaya çalışmanın dışında, arka camı değiştirme yolunu da
seçebilirsiniz Ancak bu çok pahalı bir yol Elektronikçilerde satılan
temizleme süngeri, boyası, fırçası ve uygulama kartonundan oluşan
Electrofix markalı onarım seti sadece 4 milyon liraya satılıyor
Far ampulü nasıl değiştirilir?
Ön ve arka farlarınızın ampulü aniden yanabilir Bu durumda trafik
güvenliği açısından büyük önem taşıyan lambalarn yanmadığından trafik
cezası ödemek zorunda kalabilirsiniz Ayrıca uzun yolda ve gece yolculuk
ediyorsanız, görüş açınız azalabilir
Bu sebeple trafikte zor durumda kalmamak için otomobilinizin bagajında
mutlaka yedek bir ampul bulundurun Bozuk ampulü değiştirmek sadece 3-5
dakikanızı alır Bunun için bir yedek ampül ve bir tornavida gereklidir
Değiştirme işlemi sırasında;
1- Far ampulünün fişi çekilir
2- Far ampulünün lastiği çıkarılır
3- Yanan ampül çıkarılır Aracınızda bulunan yedek ampülle değiştirilir
Ampulü taktıktan sonra yine sırasıyla lastik ve fiş takılır
MOTOR ÇALIŞTIRMA PROBLEMLERİ
ATEŞLEME OLMAMASI:
Bozuk yada zayıf pil, kötü elektrik bağlantısı, yanmış buji Bujinin
elektrik verildiğinde kızarıp kızarmadığını kontrol et(Parlak kırmızı
olmalı) Eğer yukarıdakiler tamamsa yakıt gelmiyordur
MOTOR ÇALIŞIYOR, DEVRİ DÜŞÜYOR VE STOP EDİYOR:
Motor çok zengin çalışıyor İğne valfi kapat Motoru çalıştır Motor
çalışıp tam devir alıp daha sonra stop edecektir Motor çalışmayıncaya
kadar birkaç kez çalıştır Böylece motorun içindeki fazla yakıt atılmış
olur Daha sonra iğne valfi tekrar açMotoru çalıştırarak ayarını yap
MOTOR DÜŞÜK GÜÇTE ÇALIŞIYOR, BİRKAÇ SANİYE ÇALIŞIP STOP EDİYOR:
Motora yeterli yakıt gelmiyor, motor çok fakir çalışıyor İğne valfi çok
az açıp motoru çalıştırın Devam ediyorsa biraz daha açın Eğer problem
devem ediyorsa başka yerlerde problem var demektir Karbüratörün temiz
olduğundan, karbüratörde tıkanma olup olamadığından emin olun
Gerekiyorsa yakıt hattını ve tankını temizleyin Yakıt hortumunun
herhangi bir yerde sıkışıp sıkışmadığından emin olup
MOTOR ZOR DÖNÜYOR,ÇALIŞMIYOR YADA HİÇ DÖNMÜYOR:
Motorunuz boğulmuştur (Flooded) İğne valfi tamamen kapayın ve bujiyi
sökün Motoru ters çevirip, pervaneyi birkaç tur döndürün Böylece
içerideki yakıtı dışarı atarsınız Bujiyi kurutup yerine takın İğne valfi
ayarlı açıp çalıştırın İlk anda motoru fakir tutun Fakir motoru
çalıştırmak daha kolaydır İğneyi fazla açarak motorun tekrar
boğulmamasına dikkat edin
MOTOR TİTREŞİMLİ ÇALIŞIYOR:
Pervane balanssızdır Krank mili eğri olabilir (Özellikle kazalardan sonra) Spinnerde problem vardır Motor bilyaları aşınmıştır
Amortisör arızasının tespiti ve çözümü
Amortisörler, bozuk yol koşullarının da etkisiyle kısa zamanda
aşınabilir Ancak bu aşınma ilerlerken sürücü bunun hemen farkına
varmayabilir Aşınmanın farkına varmayan sürücü, otomobilini aşınan
amortisörün durumuna göre kullanır Yine de bazı belirtilerden
amortisörün aşınıp aşınmadığını anlamak mümkün
Ani fren yaptığınızda otomobilinizin ön tarafı her zamankine göre daha
çok öne yatıyorsa ve yan rüzgarlardan etkileniyorsa amortisörleriniz
aşınmış demektir Bunlar dışında amortisörlerin arızalı olup olmadığını
test etmenin başka yöntemleri de var İşte amortisörlerle ilgili sorunlar
ve çözüm yolları:
Süspansiyon çok sertse
Nedeni:
* Kişisel yorum
* Özelliğini kaybetmiş amortisör
* Yanlış seçilmiş amortisör
* Yanlış seçilmiş helezon
Çözüm:
* Aracınızı mutlaka amortisörü takana kullandırın
* Amortisör ve helezonları kontrol ettirin ve gerekirse yenileyin
* Aracın süspansiyon sisteminin yerine oturması için, amortisörlerle birkaç kilometre yol gidin
Çok yumuşaksa
Nedeni:
* Arızalı amortisör
* Kişisel yorum
* Aşınmış iç parçalar
* Zayıflamış helezon
* Yanlış seçilmiş amortisör
Çözüm:
* Amortisör veya helezonların kontrol edilmesi ve gerekirse yenilenmesi
Yol tutuş zayıfsa
Nedeni:
* Amortisör değiştirildikten sonra rot ayarı yaptırılmaması
* Uyumsuz amortisörlerin dengesizliğe neden olması
Çözüm:
* Daima çift olarak değiştirilmesi İdeali dördünün birden değiştirilmesidir
* Ön amortisörleri değiştirdikten sonra mutlaka ön düzen ayarının yaptırılması
Çökme varsa
Nedeni:
* Kırık veya yorgun helezonlar
* Yanlış seçilmiş amortisör
* Kilitlenmiş amortisör
Çözüm:
* Doğru yaylarla değiştirin
* Amortisör kilitlenmişse komple değiştirin
Lastik düzensiz aşınmışsa
Nedeni:
* Yanlış lastik basıncı
* Yanlış rot ayarı
* Düzgün veya asimetrik çalışmayan frenler
* Aşırı yumuşak süspansiyon
* Aşınmış amortisörler
* Kişisel sürüş sitili (aşırı spor)
Çözüm:
* Lastik basıncını kontrol edin
* Ön takım ayarını yaptırın
* 20 bin kilometrede bir amortisörleri kontrol ettirin
Gürültü varsa
Nedeni:
* Gevşek toz tüpü
* Aşınmış montaj parçaları
* Kötü monte edilmiş amortisörler
* Yağ kaçıran veya aşınmış amortisörler
* Yanlış montaj parçalarının kullanımı
Çözüm:
* Montajın kontrol edilmesi
* Gerekirse amortisörlerin veya montaj parçalarının değiştirilmesi
* Diğer süspansiyon elemanlarının kontrol edilmesi
Direksiyon titriyorsa
Nedeni:
* Kötü tekerlek balansı ve rot ayarı
* Dengesiz aşınmış frenler veya fren diskleri
* Aşınmış direksiyon amortisörü
* Kötü monte edilmiş amortisör
Çözüm:
* Aşınmış parçaların değiştirilmesi
* Amortisör montajının kontrol edilmesi
Yağ kaçağı varsa
Nedeni:
* Montaj sırasında hasara uğramış amortisör mili
* Hasarlı toz tüpü
* Toz tüpü olmadan monte edilmiş amortisör
* Aracın çok tozlu ortamda kullanılması
* Aşınmış keçe
* Kaynağı kötü yapılmış amortisör
* Hasarlı amortisör tüpü
* Paslı piston mili yüzünden bozulmuş keçe
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi
Gaz kaçağı varsa
Nedeni:
* Hasarlı keçe
* Gazlı amortisördeki yağ kaçağından kaynaklanan düşük gaz basıncı
* Üretim sırasında gaz konmaması
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi
Bozuk amortisörün otomobil üzerindeki etkileri
Direksiyon sertleşir
Amortisör ve helezonları kontrol edin ve gerekirse yenileyin Otomobilin
süspansiyon sisteminin yerine oturması için biraz yol yapın
Frenler zayıflar
Aşınan amortisör, otomobilin fren mesafesini uzatır 80 km/s hızda kuru
ve düzgün olmayan yolda fren mesafesi 26 metre artar 50 km/s hızda
virajda fren mesafesi 23 metre artar Bu da emniyetli bir duruşla bir
kaza arasındaki farktır Frenleri kontrol ettirin veya amortisörleri
yenileyin
Süspansiyon yumuşar
Amortisörünüzü veya helezonlarınızı kontrol edin, gerekirse yenileyin
Yol tutuş zayıflar
Ani manevra sırasında, iyi bir amortisör daha iyi kontrol sağlar
Amortisörleri yüzde 50 aşınmış bir aracın virajdaki maksimum emniyet
hızı, kuru bir zemindekine oranla maksimum emniyet hızı yüzde 10 azalır
Amortisörlerin mutlaka değiştirilmesi gerekir
Islak zeminde kayar
Yüzeyi 6 mm suyla kaplı bir yolda amortisörleri yüzde 50 aşınmış önden
çekişli bir araç, amortisörleri yeni olan bir araca göre yüzde 10 daha
düşük hızda kaymaya başlar Amortisörlerin mutlaka çifter çifter ya da
tercihen dördünün birden değiştirilmesi gerek Ön amortisörleri
değiştirdikten sonra daima bir ön takım ayarı yaptırın
Direksiyon titrer
Aşınmış parçaları değiştirin ve amortisör montajını kontrol ettirin
Parlama
Aşınan amortisör sarsıntıya yol açar Farlar etkilenir ve karşıdan gelenin gözünü alır
Lastikler aşınır
Amortisörlerin görevini görmemesi durumunda lastikler farklı yerlerden aşınır
Kullanımı zorlaştırır
Normal koşullar altında bozuk amortisörler, sürücünün yorgunluğunu
artırır ve reaksiyon süresini yüzde 26 oranında geciktirir
Amortisörünüzü kontrol ettirin
ATEŞLEME BİRİNCİ DEVRESİNDE ARIZA ARAMA
Farzedelim ki batarya ve marş motoru normal, karbüratöre kadar benzin
geliyor, fakat motor hala çalışmıyor Bu durumda arıza ateşleme
devresinin herhangi bir yerindedir Arızanın yerini aramaya başlamadan
kabloları bağlantıları ve ateşleme devresine ait kısımlarda kopuk, kırık
olup olmadığını gözle kontrol etmek faydalı olur Ateşleme devresinde,
arıza aramaya birinci devreden başlamak en iyisidir Çünkü arızalar
umumiyetle bu devrede olur
Önce distribütör kapağı çıkarılır ve platinler arasına bir parça karton
konur Kontak anahtarı açıldıktan sonra bir kontrol lambasıyla (aracın
seyyar aydınlatma lambasıyla) yahut voltmetreyle distribütör giriş ucuna
akımın gelip gelmediği kontrol edilir
Burada akım görülmezse arıza ya kontak anahtarı tarafındadır, yahut
kondansatör içinde kısa devre vardır Bunu anlamak için kondansatör
gövdesini bağlayan vida sökülerek muhafaza kısmı boşlukta tutulurken
uçta akım kontrolü tekrar yapılır Bu durumda distribütöre akım geliyorsa
arıza kondansatördedir, yenisiyle değiştirilir Akım gelmiyorsa,
kondansatör sağlamdır Kontak anahtarına doğru bütün bağlantılar akım
bulununcaya kadar kontrol edilir Akımın bulunduğu yerden distribütör
tarafına doğru ilk kablo ve bağlantı arızalıdır, değiştirilir veya
temizlenir
Bazı hallerde distribütör akım geliş ucuna lamba değdirildiğinde
yanacaktır Bu durumda arıza distribütör içinde, özellikle platinlerdedir
Platinler arasındaki karton çıkarılır, motor hafif çevrilerek
platinlerin iyice kapanması temin edilir Kontak açıkken distribütörde
akım kontrolü tekrar yapılır Lamba yanarsa platinler arızalıdır
Yenisiyle değiştirilir Mecbur kalındığı zaman platinler arası, zımpara
kağıdını yahut kibrit kutusunun eczalı yüzünü platin arasına sokup
hareket ettirmek suretiyle veya tornavida ucuyla platin yüzleri
kazınarak motor çalışır hale getirilebilir Ancak, yukarda yapılan
temizlikten sonra sentil kullanarak platin ayarı yapmak doğru olmaz Bu
durumda kalındığı zaman 0,020" olabilecek (4 kat gazete kağıdı)
platinler arasına sokularak geçici bir ayar yapılabilir Fakat ilk
fırsatta platinleri düzelttirip yahut değiştirip ayar yaptırmak en
iyisidir
Buraya kadar yapılan aramada hala arıza bulunmadıysa arızayı ikinci devre üzerinde aramak icap edecektir
Platin ayarı; kam açısını (platinlerin kapalı kalma suresini) düzenler
Bu açının büyük olması bobinin ısınmasına, küçük olması ise bobinin
gerekli gerilimi verememesine sebep olur
Ateşleme birinci devresi şasileme arızaları ve çareleri:
Bobin birinci devre sargısında, kontak anahtarında ve bobinle kontak
arasındaki kabloda şasileme (kısa devre) otursa, devreden çok akım
geçeceği için umumiyetle iletkenler yanar
1- Platinler lüzumlu aralıkta açılıp kapanmıyorlar Platin ayarı yapılır (Katalog değerine göre) yaklaşık olarak 0,5 mm
2- Platinler meme yapmış oldukları için açılıp kapanamıyorlar, meme eğelenir, platin ayarı yapılır
3- Platin kolunu distribütör tablası piminden yalıtan yalıtkan arızalıdır, yenisiyle değiştirilir
4- Distribütör birinci devre kablosunun yalıtkanı çatlamış yahut sıyrılmıştır, kablo yenisiyle değiştirilir
5- Kondansatör şasi yapmaktadır, kablosu yalıtıldığı halde şasi devam
ediyorsa, kondansatör eşit kapasiteli kondansatörle değiştirilir
6- Distribütörden bobine giden kablo şasi yapmaktadır, değiştirilir
7- Bobinde birinci devre sargıları şasi yapmaktadır, bobin değiştirilir
Distribütör kondansatörünün kapasitesi küçükse meme (+) platin üzerinde teşekkül eder
Kondansatör kapasitesi büyükse meme (-) platin üzerinde teşekkül eder
ATEŞLEME İKİNCİ DEVRESİNDE ARIZA ARAMA
Her şeyden evvel bujilerden birinin kablosu sökülür, kontak açıldıktan
sonra marşla motor döndürülürken kablonun ucu motora 5-6 mm aralıkla
tutulur Bu anda kablodan kuvvetli bir atlama görülüyorsa arıza bujide
yahut yakıt donanımındadır Şimdi yine hemen bujileri sökmeden bujiler
etrafındaki pislikleri kısa devre yapabileceği düşüncesiyle temizlemeli
ve kabloyu buji üzerine taktıktan sonra motoru çalıştırmaya teşebbüs
etmelidir
Motor yine çalışmadıysa bujilerden biri sökülür ve iç tarafına bakılır
Porselen etrafında veya tırnaklarda ıslaklık görülüyorsa yakıt donanımı
iyidir Arızanın bujilerde olduğuna kanaat getirilerek bütün bujiler
sökülür temizlenir, tırnak ayarları yapılır Zorda kalındığı zaman buji
tırnak ayarı yapmak için ölçü olarak 5’e katlanmış gazete kağıdı
kullanılabilir Bunun kalınlığı aşağı yukarı 0,025" dir Tırnak aralığını
değiştirmek icap ediyorsa bujide, şasiye bağlı ucu eğmelidir Ortadaki uç
eğilmeye kalkılırsa porselen kırılır
Ateşleme ikinci devresinde olabilecek arızalar ve çareleri:
1- Buji kablo uçları kirlenmiştir, temizlenir
2- Kabloların yalıtkanı sertleşmiş veya çatlamıştır, yenisiyle değiştirilir
3- Ateşleme bobini zayıf veya çalışmıyor, değiştirilir
4- Ateşleme bobini üzerinde, kablolarında, distribütör kapağında, buji
porseleni üzerinde veya distribütör içinde ıslaklık vardır, ıslaklık
silinir ve kurutulur
5- Kullanılan buji tipleri motora uygun değildir, buji cetveline bak
6- Distribütör kapağı çatlak veya kapağın ortasındaki karbon (kömür) yanıktır, kapak değiştirilir
7- Buji kablolarının yalıtkanları incedir Yahut ateşleme sırası
yanlıştır, kablolar değiştirilir ve ateşleme sırasına göre dizilir
Ateşleme sırası için katalogdan faydalanılır
8- Bujiler bozulmuş, kirlenmiş veya ıslanmıştır Porselen çatlamış,
tırnak aralıkları bozulmuştur, çatlak bujiler değiştirilir, kirlileri
temizlenir, ayarlanır, basınç altında çakma kontrolü yapılır
9- Distribütör makara yayı eğilmiş veya kırılmıştır, makara değiştirilir
10- Distribütör makarası şasi yapmaktadır, değiştirilir
11- Distribütör kapağının orta kulesi içindeki ucun kömüre olan teması kesilmiştir, tamir edilir
12- Distribütör kapağı içindeki parazit tutucu yanmış veya kırılmıştır, çıkarılır yahut kapak yenisiyle değiştirilir
Arıza Aküde İse:
1- Akü boşalmıştır, şarj ettirilir
2- Kutup baklan ve kelepçeler kirlenmiş yahut gevşemiştir, temizlenir ve
sıkıştırılır Sülfat teşekkülünün önlenmesi için üzerlerine bir miktar
vazelin sürülür
3- Akü yanlış şasilenmiştir, doğru uç şasiye bağlanır Akünün pol başına
bağlı kablolar bir bardak tuzlu su içinde birbirine yakın tutulduğunda
kabarcık çıkaran uç (-) uçtur
4- Akü kabloları gerektiğinden incedir yahut yıpranmıştır, yenisiyle değiştirilir
Arıza Marş motorunda İse:
1- Marş motoru, motoru yeteri kadar hızlı çevirmiyor, marş motorunda arıza arama kısmına bak
2- Motorda çok kalın yağ kullanılmaktadır yahut yağ kalınlaşmıştır, motor yağı uygun yağla değiştirilmelidir
3- Marş pinyon dişlisi volan dişlilerine çarpmaktadır, volan dişlisi,
yahut piyon dişlisini ileri sürme tertibatı bozulmuştur Tamir ettirilir
Bu durumda araç ittirilerek çalıştırılabilir
4- Marş şalteri bozuktur, tamir ettirilir yahut değiştirilir
5- Otomatik transmisyonlu araçlarda marş emniyet tertibatı arızalıdır Tamir ve ayar edilir
MOTORDA TEKLEME
1- Benzinin mumlaşması yüzünden karbüratörde şamandıra iğnesi sıkışmıştır, temizlenir
2- Şamandıra çok düşük ayar edilmiştir, ayar yenilenir
3- Karbüratör giriş süzgeci tıkanmıştır, temizlenir
4- Yakıt pompası arızalı yahut kapasitesi yetersizdir, kontrol ettirilir
5- Yakıt pompasının filtresi tıkanmıştır, temizlenir yahut yenisiyle değiştirilir
6- Yakıt pompası filtre kapağı contası arızalıdır, değiştirilir
7- Eğer varsa esnek yakıt boruları bükülmüş, kırılmış yahut sıkılmıştır
8- Pompayla depo arasında, yakıt boruları eğilmiş, tıkanmış, veya delinmiştir
9- Yakıt deposu kapağındaki hava deliği tıkanmış veya daralmıştır, temizlenir
GAZA BASILDIĞI ZAMAN MOTOR TEKLİYOR
Motor rölantide düzgün çalıştığı halde, otomobil hareket halinde iken
gaza basıldığı zaman motor tekliyorsa; kompresyonun yüksekliği sebebiyle
aşağıda sıralanan arızalar ateşlemenin kesilmesine sebep olmaktadır
1- Ateşleme zayıftır Enjektörlü araçlarda enjektörler kontrol edilmeli
2- Buji tırnak aralıkları çok açıktır
3- Buji kirlenmiş yahut ıslanmıştır
4- Buji porseleni içten arızalıdır
MOTOR BÜTÜN HIZLARDA TEKLİYOR
1- Bujiler kirlenmiş veya porseleni kırılmıştır, ilgili bahse bak
2- Buji kabloları arızalıdır, ilgili bahse bak
3- Akü gerilimi düşüktür, ilgili bahse bak
4- Şarj dinamosu gerilimi düşüktür, îlgili bahse bak
5- Platinler yanmış veya meme yapışmıştır, ilgili bahse bak
6- Platin ayarları yanlıştır, ilgili bahse bak
7- Kondansatör (meksefe) arızalıdır, ilgili bahse bak
8- Bir veya bir kaç silindirde ateşleme zayıftır veya yoktur
9- Distribütör kapağı veyahut makarası arızalıdır
10- Birinci devrede direnç yahut zaman zaman birleşip ayrılan bağlantı vardır
11- Birinci devre akımı zaman zaman kısa devre yapmaktadır
12- İkinci devrede direnç yahut zayıf bir bağlantı vardır
13- İkinci devrede tesadüfi kısa devre meydana gelmektedir
14- Silindir kapak contası patlamıştır Patlak, bitişik silindirler arasındaysa dikkati çekebilir
15- Supaplar sıkışmıştır
16- Hidrolik supap iticileri supapların kapanmasına mani oluyor
17- Supap yayları kırıktır
18- Emme manifoldu contasında hava kaçağı vardır
19- Hava benzin karışımı çok zengin yahut fakir olmaktadır
20- Buji kabloları; muhafaza borusunda kısa devre yapmaktadır Yahut adı geçen boru iyice şasilenmemiştir
MARŞA BASILDIĞINDA MOTOR ÇALIŞMIYOR
Marşa basıldığı zaman motor çalışmaya başlamıyorsa, arıza % 90 ateşleme
veya yakıt donanımındadır Diğer çeşitli sebeplerin rolü bu işte pek çok
değildir Sistemli bir şekilde hareket edilirse, umumiyetle özel cihazlar
kullanmaya lüzum kalmadan arıza bulunabilir
İşe kontak anahtarını çevirmekten başlanır Anahtar çevrildiğinde
ampermetrede hafif deşarja sapma veya şarj ihbar lambasında yanma
görülüyorsa devreden akım geçiyor demektir Yakıt göstergesi ayrıca
depoda yakıt olup olmadığını gösterecektir Bundan sonra motoru
çalıştırmak için marşa basılır Marş motoru kolaylıkla motorumuzu
çeviriyorsa marş motoru ve batarya iyi demektir Şayet marş motoru yavaş
yavaş dönüyorsa batarya boştur, marş motoru arızalıdır Kutup başları
kirli yahut gevşektir Ayrıca marş şalterinde marş motoru mekanik
tertibatında ve marşta endüvi burçlarının aşınmasıyla endüvinin ikaz
yastıklarına sürtmesi gibi arızalar göz önünde bulundurulmalıdır Eğer
marş motoru normal olarak motoru çeviriyorsa ateşleme donanımında arıza
aramaya geçilir
MOTORDA YAĞ BASINCI DÜŞÜK
1- Basınç göstergesi yanlış göstermektedir
2- Basınç göstergesine gelen borunun deliği daralmıştır (Motorda)
3- Yağ sulanmıştır Yahut istenilenden ince yağ kullanılmaktadır
4- Pompada yağ basınç kontrol supabının basınç ayarı çok düşüktür
5- Basınç kontrol supabının yayı zayıftır
6- Yağ pompasının elemanları aşınmıştır
7- Yağ pompasının eleman yuvası ve kapağı aşınmıştır
8- Yağ pompasının gövdesi yahut kapağı gevşektir
9- Yağ pompasının contası bozulmuş, yanlış takılmış, yahut çok incedir
10- Pompa emme borusunda hava kaçağı vardır (Karterde yağ seviyesi düşüktür)
11- Yağ pompası yüzücü süzgeçte hava kaçağı vardır
12- Pompa emme borusu veya süzgeci suyla, mumlaşmayla ve donma sebebiyle, tıkanmıştır
13- Yağ boşaltma borusunda kaçak vardır
MOTORDA YAĞ BASINCI YOK
1- Basınç göstergesi bozuktur
2- Basınç göstergesine gelen boru tıkanmıştır
3- Karterdeki yağ miktarı yetersizdir
4- Yağ pompayı kırılmıştır
5- Yağ basınç kontrol supabı açık kalmıştır
6- Yağ pompası çıkış kanalı tıkanmıştır
7- Pompanın emme tarafındaki emme borusu, yahut yağ süzgeci tıkanmıştır
MOTORDA YAĞ BASINCI YÜKSEK
1- Basınç göstergesi arızalıdır
2- Kullanılan yağ çok kirlidir
3- Basınç kontrol supabının basınç ayarı yüksektir
4- Basınç kontrol supabının yayı çok serttir
5- Plancır tip tahliye supabının kanalı tıkalıdır
6- Plancır tip tahliye supabında mumlaşma yüzünden, yahut plancırın yerine sıkışık durumda olmasından tutukluk vardır
7- Pompanın yağ basma kanalında tıkanıklık vardır
MOTORDA YAĞ KAÇAĞI
1- Yağ karterinde boşalma tapası gevşek yahut tapa contası bozuktur
2- Yağ karterinde çatlak yahut delik vardır
3- Karter contası şu sebeplerden kaçırmaktadır:
a) Vidalar gevşektir
b) Conta bozulmuştur
c) Conta yerine iyi oturmamıştır
d) Karterin flanş kısmı eğilmiştir
4- Eksantrik mili dişlileri kapak contası aşağıdaki sebeplerden kaçırmaktadır:
a) Cıvatalar gevşektir
b) Conta bozulmuştur
c) Conta yerine iyi oturmamıştır
d) Kapağın flanş kısmı eğilmiştir
e) Kapağın bağlandığı motor kısmı kaçırmaktadır
5- Anamil ön keçesi aşağıdaki sebeplerden kaçırmaktadır:
a) Yağ keçesi yıpranmıştır
b) Keçe yanlış takılmıştır
c) Anamil muylusu ve pule yatak kısımları oyulmuştur
d) Pule veya damper gevşemiştir
e) Keçe yahut kapak merkezden kaçmıştır
f) Yağın kartere dönüş kanalı tıkanmıştır
6- Arka anamil keçesi aşağıdaki sebeplerden kaçırmaktadır:
a) Keçe yıpranmıştır
b) Kullanılan keçe yerine uygun tipte değildir
c) Arka yatak aşıntısı büyümüştür
d) Anamil muylusunda oyuklar meydana gelmiştir
7- Yağın kartere dönüş kanalı tıkanmıştır
8- Eksantrik milin arka kısmındaki tapa yeteri kadar sıkı olmadığından,
yerine iyi yerleştirilmediğinden, yuvasının bozulmuş veya eksantrik mil
boyuna boşluğunun çoğalmasından yağ kaçırmaktadır
9- Yağ donanımı dış bağlantılarının herhangi biri kaçırmaktadır
10- Yağ filtresi kaçırmaktadır
11- Distribütör yuvası kaçırmaktadır
12- Supap kapağı; bağlantı cıvatalarının gevşek olmasından, contasının
bozuk veya yerine iyi takılmamış olmasından veya kenarlarının eğilmiş
olmasından yağ kaçırmaktadır (L tipi motorlarda)
13-Külbütör kapağı cıvatalarının gevşek oluşundan, contanın kopuk
oluşundan yahut contanım yerine iyi oturmamasından veya kapak ağzının
eğilmiş olmasından kaçırmaktadır
14- Yağ pompası dışarıda olan pompalarda pompa bağlantı cıvataları gevşemiş yahut contası bozulmuştur
15- Karter havalandırma tertibatının bozulması yahut borusunun tıkanması
karterde basıncın yükselmesine sebep olduğu için yağ kaçağı olmaktadır
16- Yağ basınç kontrol supabı motorun dış tarafına yerleştirilmişse cıvataları gevşektir, yahut contası bozuktur
MOTORDA YAĞ SARFİYATI FAZLA
1- Dışta yağ kaçağı vardır
2- Piston segmanları aşınmış olduğundan yağ kaçırmaktadır
3- Motor çalışırken egzoz borusundan mavi duman çıkıyorsa bu, umumiyetle
segmanların yağ kaçırdığına işarettir Bazen segmanlar yuvalarına
mumlaşma sebebiyle sıkışabilir Böyle hallerde depoya uygun solvent
(eritici) koymak suretiyle segmanlar motor açılmadan serbest hale
getirilebilir
4- Piston ve silindirler aşınmıştır
5- Silindir gövdesi kapak cıvatalarının sıkılmasıyla çarpılmıştır
6- Emme supabının kayıtları ve supap sapları arasındaki boşluk, silindire yağ kaçıracak kadar büyümüştür
7- Vakum pompası diyaframı delinmiş olduğundan, karterden emme manifolduna yağ emilmektedir
8- Ana ve biyel yataklarının fazla aşınmış olması, fazla miktarda yağın silindir duvarlarına sıçramasına sebep olmaktadır
9- Yağ basınç kontrol supabının arızalı veya tıkanmış oluşu sebebiyle yağlama yağının basıncı çok yükselmiştir
10- Piston pimleri basınçlı olarak yağlanıyorsa pimin gevşek olması silindire yağ geçişini çoğaltmaktadır
11- Motorda çok ince yağ kullanılmıştır Yahut soğukta uygun kalınlıkta
olan yağın kalitesi iyi olmadığı için, motor ısındığı zaman çok
incelmektedir Bu sebeple motorun yağ sarfiyatı yükselir
MOTORDA GÜÇ KAYBI VAR, YÜKSEK DEVİRDE BEKLENEN İŞİ YARAMIYOR
Şunu akıldan çıkarmamalıdır ki, motorun çalıştığı yerin yüksekliği motor
gücüne tesir etmektedir Normal bir yükseklik için ayar edilmiş bir
motor daha yükseklere çıktığı zaman çalışmasını bozar ve gücünden
kaybeder Yükseklerde de normal çalışacak şekilde ayarlanmış bir motorun
karbüratörü alçak yerlerde kendi kendine zengin karışım verecek durum
alır
Böyle bir otomobilin ayarı değiştirilmeden deniz seviyesine inilecek
olursa rölanti devrinde hissedilir şekilde bir artma ve muhtemelen
motorda erken ateşleme olacaktır Bunun dışında aşağıdaki sebeplerden de
motorda güç kaybı olabilir
l- Ateşleme zaman ayarı ayarsızdır
2- Distribütörde ağırlıklı avans iyi çalışmıyor
3- Vakum avansı iyi çalışmıyor
4- Platinler yanmış, kirlenmiş, sıkışmış yahut yayının gevşekliğinden dolayı sıçramaktadır
5- Bujiler arızalıdır
6- Buji kabloları arızalıdır
7- Ateşleme bobini arızalıdır
8- Karbüratör arızalıdır
9- Motor kompresyonu iyi değildir
10- Motorda erken ateşleme vardır
11- Manifold ısı kontrol kelebeği kapalı olarak sıkışmıştır
12- Karbüratörde; hava filtresinin kirli, jikle kelebeğinin tam açık olmaması sebebiyle hava girişi zorlukla karşılaşmaktadır
13- Karbüratörün gaz kelebeği manivelası kelebek milinde gevşemiştir
14- Gaz kelebeği kumanda tertibatı (gaz pedalından kelebeğe kadar) ayarsızdır Kelebek tam açılmıyor
15- Karbüratör kapış pompası çalışmıyor
16- Yakıt pompası iyi çalışmıyor
17- Egzoz borusu, susturucu ve egzoz çıkış borusu kısmen tıkalıdır
18- Debriyaj kaçırıyor
19- Aktarma organlarında aşağıdaki sebeplerden dolayı bir sıkışıklık vardır
a) Frenler sürtüyor
b) Tekerlek göbek yatakları çok sıkıdır
c) Vites kutusu tertibatının eksenlerinde kaçıklık vardır
d) Arka tekerlek aksları eksenlerinde kaçıklık vardır
e) Lastiklerin havası azdır
20- Diferansiyelde dişli oranları yanlıştır
21- Tekerlek çapları büyüktür
22- Supap zaman ayarı bozuktur
23- Hız göstergesi bozuktur (hızı az gösteriyor)
MOTORDAN GELEN SESLER
Ana yatak sesi:
Ana yatakta fazla boşluk olduğu, motor yük altında iken duyulan boğuk
kuvvetli yatak vuruntularından anlaşılır Eğer bütün ana yataklar fazla
boşlukluysa hemen dikkati çekecek şekilde motordan anormal sesler
gelecektir Yatak sesleri motor çalışırken muntazam olarak duyulur Sesin
geldiği yer bujilere giden buji kablolarını kısa devre yapmak suretiyle
tespit edilebilir Böyle bir araştırmada buji kısa devre yapıldığında
yataktan gelen ses kayıp oluyor, yahut azalıyorsa, kısa devre yapılan
bujinin silindirine ait yatakların boşluğu fazladır Bu muayene
otomobilin büyük viteste 25 km lik hızına tekabül eden yüksek rölanti
devrinde veya yolda yapılabilir Bu durumda araç yüklenirse ana yatak
sesi çoğalır Bazı hallerde yatakta vuruntu yapacak boşluk olmadığı
halde, kullanılan yağın çok ince oluşu yatak yağ filmini incelteceği
için de yatak vuruntuları duyulabilir Böyle hallerde yağın, kalitesini
ve yağlama donanımını kontrol ettikten sonra, yatak boşlukları hakkında
karar vermek gerekir
Volan sesi:
Eğer volan bağlantılarında boşluk varsa muntazam olarak motordan vuruntu
sesi yahut şıkırtı gelir Bu sesin volan gevşekliğinden ileri geldiğini
anlamak için vites boşta, motor yüksek rölantide çalışırken kontak
anahtarı kapatılır Bu anda motordan bir vuruntu sesi gelirse muhtemelen
volan bağlantılarında boşluk vardır
Piston kolu yatak sesi:
Piston kollarında yatak boşluğunun fazla olması madeni bir vuruntu sesi
çıkarır Bu ses otomobil 45 km civarında bir hızla, düz yolda giderken
gaz kelebeği kapandığı zaman duyulur Bu muayene araç dururken
yapılıyorsa motor devrini yeteri kadar yükseltecek şekilde gaz kelebeği
açılır ve hemen kapanırsa boşluğu fazla olan biyel yataklarının sesi
duyulacaktır Bujileri kısa devre yapmak suretiyle sesin azalmasından
yahut kayıp olmasından hangi silindire ait kol yatağının arızalı olduğu
anlaşılabilir Bazı hallerde piston kol yatak boşlukları ses yapacak
kadar boşluklu olmadığı halde, kullanılan yağın çok ince oluşu ve
yatakların yağlanması aynı sesi yapabilir
Motorda yağlama donanımı normal olduğu halde, gerek ana, gerek piston
kolu yataklarından ses geliyorsa ilk fırsatta yataklar yenileştirilmeli,
yahut boşluğu azaltacak tedbirlere başvurmalıdır Aksi halde motorda
pahalıya mal olacak hasarlar meydana gelebilir
Piston pimi sesi:
Piston piminden, pistondan ve piston kolundan gelen sesleri birbirinden
ayırmak güçtür Piston pimi sesi, keskin çift vuruntu sesidir Motor
rölantide çalışırken daima duyulur Vuruntu yapan pimin ait olduğu
silindirdeki buji kısa devre yapıldığı zaman (plastik saplı bir
tornavidayla) pim vuruntuyu artacaktır Bununla beraber bazı motorlarda
pim sesi aracın en büyük viteste 10-50 km hızına tekabül eden motor
hızında daha iyi belli olmaktadır Tereddüde düşüldüğü zaman yukarıdaki
muayene yolda da yapılabilir
Ayrıca piston pimleri; emniyet pimlerinin, yaylarının bozulması yahut kırılmasıyla silindir yüzüne de sürtebilir
Piston ve segman sesleri :
Piston sesi (piston çarpması):
Piston silindir içinde aşağı yukarı hareket ederken silindir duvarlarına
çarpmak suretiyle ses çıkarabilir Bu ses kapalı bir yerde sert cisme
vuran ağaç tokmak sesine benzeyen boğuk, uğultulu bir sestir Pistonla
silindir arasındaki normal boşluğun büyümesi bu sesin meydana gelmesine
esas sebebi teşkil eder Çarpma sesi motor soğukken duyuluyor, fakat
motor ısındıktan sonra kayboluyorsa, ortada ciddi bir durumun olmadığı
söylenebilir Ancak, piston sesinin duyulduğu hallerde kesin karar
verebilmek için motorun ilgili parçalarını muayene etmek faydalı olur
Çünkü silindir duvarlarının veya pistonun fazla aşınmış olması, piston
eteğinin bozulması (kapanması), piston boşluğunun fazla verilmiş olması
veya piston kolunun eksenden kaçık bağlanmış olmayı piston çarpmasına
ayrı ayrı sebep teşkil edebilir Bu hataların önüne geçilmezse boşluk
kısa zamanda artacak ve motorun gücünü azaltacaktır
Segman sesi:
Piston segmanlarının sesi şıkırtı şeklinde olur ve supap sesine çok
benzer Ancak, gaza basıldığı zaman segman sesleri çoğalır, oysa gaza
basılınca supap sesleri azalmaktadır Piston ve segman sesleri aşağıdaki
sebeplerden ileri gelebilirler:
1- Pistonla silindir arasındaki boşluk fazladır
2- Silindir ovalleşmiş ve konikleşmiştir
3- Segmanlar, silindirin üst tarafında meydana gelen aşıntı kenarlarına çarpmaktadır
4- Piston üstünde yığılmış olan kurum, silindir kapağına değmektedir
5- Piston, kapak contasına sürtmektedir
6- Piston segmanı kırılmıştır
7- Segmanların yuvaları içindeki yan boşluğu fazladır
8- Piston segmanı yuvaları kırıktır
9- Piston kırıktır
Supap sesleri ve sebepleri:
Supap sesleri; supaplar civarından gelen şıkırtı sesleridir Ses daha tiz ve nettir supap yakınından rahatlıkla duyulabilir
Sebepleri şunlardır:
1- Supap boşluğu fazla olduğu için “şık şık” sesi vermektedir Supaplar
ayarsızdır Hidrolik iticili supaplarda iticiler arızalıdır Supap itme
çubukları yahut supap manivelaları (külbütör) eğilmiştir
2- Bilhassa üstten supaplı motorlarda supap tertibatının yağlanması yetersizdir
3- Supap tertibatının herhangi bir yerinde aşınma vardır Özellikle külbütör uçları oyulmuştur (Uçlar taşlanır)
4- Supap yayı kırıktır
5- Supap yayları zayıftır
6- Supap yayları sıkışmıştır
7- Supap sapıyla kayıt arasındaki boşluk fazladır Supap kayıtı yenisiyle değiştirilir
8- Eksantrik milde kam yüzleri bozulmuştur
9- Supap kayıtları içinde supap sapları incelmiştir Supaplar değiştirilmelidir
10- Supap yüzü ekseni sap ekseniyle aynı değildir Supap taşlanır
11- Supap yuvası ekseni supap sapı ekseniyle aynı değildir Supap yuvası freze edilir
12- Üstten supaplı motorlarda supap kapağını fazla sıkmak normal supap sesini çoğaltır
Hidrolik supap iticilerinde ses:
Hidrolik supap iticilerinden supap sesine benzeyen şıkırtıların gelmesi
iticilerin vazifesini iyi yapmadığına işarettir Az çok hidrolik iticiler
motor soğukken çalıştırıldığında ses yaparsa da motor normal
sıcaklığını bulduktan sonra sesin kaybolması lazımdır Hidrolik iticiler
ses yapıyorsa, yağ basıncı yetersizdir Basınç yetersizliğine sebep,
yağın köpüklenmesi olabilir Bu durumda yağ kontrol çubuğu seviye işareti
civarında kabarcıklar görülür Yağın köpüklenmesine, yağın içine su
karışması, motorda yağın fazla oluşu yahut az oluşu sebep olabilir
Hidrolik iticiler ayar edilebilir şekilde yapılmışsa, bu ayarın
bozulmasıyla da ses yaparlar Sesi yok etmek için katalog değerlerine
göre ayar yapılır
İticilerin birinden ses geliyorsa sebebi şunlardır:
1- İticinin içindeki plancır, yuvasında çok sıkıdır
2- İtici yayı zayıf yahut kırıktır
3- Bilya supap kaçırıyor
4- Plancır (küçük piston) aşınmıştır
5- Emniyet segmanları (eğer varsa) yanlış takılmış yahut takılmamıştır
6- İticiye basınçlı yağ gelmiyor
7- Plancır yuvasında normal aşıntı vardır
Eğer bilya supap kaçırıyorsa, itici aseton nevinden bir temizleyici
içinde temizlenmelidir Zaten hidrolik iticiler sık sık temizlemeyi
gerektirecek bir düzen içindedir Aksi halde arıza yaparlar
Mumlaşma ve kirli yağ, hidrolik iticinin başlıca arıza sebepleridir Bu
sebeple motor yağının temizliğine dikkat etmeli ve motor yağını seçerken
en uygun yağı seçtikten sonra başka cins yağ kullanmamalıdır Yanmış
yağın diğer bir yağla karıştırılıp kullanılması mumlaşmaya sebep
olacağından, iticilerde tutukluk yapar Yağı değiştirmeden uzun süre
kullanmak, yağ filtresini zamanında değiştirmemek, iticilerin sık sık
arıza yapmasına sebep olur
Eksantrik mil dişlilerinde ses:
1- Dişlilerin dişleri veya milleri arasında fazla boşluk vardır
2- Dişliler aynı düzlem içinde değildir (Birbirine karşı eğiktir)
3- Dişliler çok sıkıdır (Dış boşlukları azdır)
4- Eksantrik mil dişlisi kamasının kalın olması sebebiyle dişli merkezden kaçmıştır
5- Eksantrik milde veyahut anamilde boyuna boşluk fazladır
6- Dişlerde eğilme veya kırık vardır
Eksantrik milinin zincirinde ses:
1- Aşıntı sebebiyle zincir gevşemiştir
2- Zincir lokmaları aşınmıştır
3- Zincir lokmalarının pimleri aşınmıştır
4- Zincir lokmaları eksenden kaçıktır
5- Anamil ön ana yatak boşluğu fazladır
6- Eksantrik mil ön yatak boşluğu fazladır
7- Damper yahut kasnak gevşektir
Motor bağlantıları gevşek olduğu zaman ses:
Motor bağlantıları gevşek olduğu zaman daha ziyade araç hareket halinde
iken gaza basılıp bırakıldığı zaman ses gelir Bu halde duyulan ses boğuk
bir vuruntu sesidir
Anamil boyuna boşluğu fazla olduğu zaman ses:
Anamil boyuna gezinti boşluğu fazla olduğu zaman, umumiyetle motor
rölantide çalışırken, zaman zaman da yüksek devirde keskin bir çarpma
sesi duyulur Ancak, debriyaja basıldığı zaman bu ses kaybolacaktır
Su pompasında ses:
1- Su pompası hareket kasnağı gevşektir
2- Pompanın elemanı (rotoru) milinde gevşemiştir
3- Pompa milinin boyuna gezinti boşluğu fazladır
4- Pompa milinin burç (yatak) boşlukları fazladır
5- Pompa elemanının kanatları muhafazasına sürtmektedir
MOTORDA RÖLANTİ DÜZGÜN DEĞİL
Motor rölantide çalışırken düzgün çalışamıyorsa bunun sebebi; ya
karbüratörde çok zengin karışım hazırlanması, yahut herhangi bir sebeple
motorda gayri muntazam patlamaların meydana gelmesiyle teklemelerin
olmasıdır Bunların belli başlı sebepleri önem sırasına göre aşağıda
sıralanmıştır
1- Rölanti memesi yahut rölanti kanalları kirlenmiştir
2- Rölanti ayarı zengin ayar edilmiştir
3- Hava filtresi kirlidir
4- Şamandıra ayarı çok yüksektir
5- Jikle çok kapalıdır
6- Yakıtın uçuculuğu çok fazla, yahut çok azdır
7- Emme manifoldunda hava kaçağı vardır
8- Yakıt pompası basıncı çok yüksek, yahut çok alçaktır
9- Karbüratörün memeleri tıkanmıştır
10- Platin aralıkları çok geniş, yahut dardır
11- Buji tırnak aralıkları çok geniş, yahut dardır
12- Platin kolları sıkışmaktadır
13- Bazen ateşlemede tekleme meydana gelmektedir
14- Supaplar kaçırıyor
15- Supaplar yahut külbütörler sıkışmıştır
16- Supap yayları kırılmıştır
17- Supap boşlukları yoktur (Supap ayarı bozuk)
18- Hidrolik supap iticileri supapların kapanmasına mani olmaktadır
MOTOR DÜŞÜK DEVİRDE VE RELANTİDE TEKLİYOR
1- Bujiler arızalıdır
2- Buji tırnak aralıkları çok kapalıdır
3- İkinci devre bağlantıları kirli, paslı yahut buji kabloları arızalıdır
4- Distribütör kapağı çatlak veya içindeki çevresel elektrot uçları yanmış yahut aşınmıştır
5- Karbüratör hava filtresi kirlidir
6- Supaplarda kaçak vardır
7- Platin aralıkları çok kapalıdır
8- Karbüratör ayarsızdır
a) Şamandıra ayarı çok yüksek veya çok alçaktır
b) Şamandıra iğnesi kaçırıyor
c) Karbüratör memeleri yanlış veya gevşektir
d) Rölanti hava kanalı veya yakıt memesinde kısmi tıkanıklık vardır
e) Karbüratör veya manifold flanşı eğilmiş yahut yüzü yaralanmıştır
9- Yakıt pompası emme klapesinde kaçak vardır
10- Supap kayıt boşluklarının büyümesi sebebiyle supap sapları etrafından hava kaçağı vardır
MOTOR DÜZGÜN ÇALIŞMIYOR VE DURUYOR
Motorun rölantide düzgün çalışmamasının ve durmasının sebepleri çok
çeşitlidir Aşağıda sıralanmış sebepler, zor çalışmaya ve teklemeye sebep
olarak gösterileceği gibi, motorun düzgün çalışmamasına ve durmasına da
sebep olabilirler
1- Motorun rölanti devri çok düşüktür, karbüratörden ayar edilir
2- Emme manifoldu bağlantılarında, contasında hava kaçakları vardır
Yahut cam sileceği hortumu borusundan çıkmıştır Emme manifoldu
contasında hava kaçağı muayenesi yapmak için; motor rölanti de
çalışırken bir yağdanlıkla conta etrafına yağ sıkılır Motorun çalışması
düzeliyorsa, manifoldda hava kaçağı var demektir Civataları sıkılır,
olmazsa contalar değiştirilir
3- Platinler arızalıdır
4- Supaplar kaçırmaktadır, vakum kontrolü yapılır
5- Buhar tamponu vardır
6- Karbüratör çok zengin karışım hazırlamaktadır Gaz analiz cihazıyla egzoz gazlarından karbüratörün muayenesi yapılır
7- Supap boşlukları çok azdır, supap ayarı yapılır Karbüratörde jikle
ısınıncaya kadar motorun rölanti üstü bir hızda çalışması için yüksek
rölanti tertibatı varsa, jikle kelebeği tamamen açılıncaya kadar yüksek
rölanti kısmının gaz kelebeğini kısmen açık durumda bulundurması gerekir
Aksi halde ısınıncaya kadar motorun çalışması düzgün olmayacak yahut
duracaktır Bu durumda yüksek rölanti tertibatı ayar edilmelidir
Bilhassa hidrolik kavramlı veya tork konverterli otomobillerde gaz
kelebeği aniden kapandığı zaman motor durmaktadır Bu anormalliği
gidermek için karbüratöre motorun durmasını önleme tertibatı (dashpot)
denilen bir tertibat ilave edilmiştir Amortisör gibi çalışan bu tertibat
bir diyafram ve bir de küçük tek yönlü supaptan ibarettir Diyafram
milini bir yay ileri doğru iter Gaz pedalından ayak çekilince gaz
kelebeğinin kapanmasına biraz kala kelebek bağlantısı diyafram miline
yaslanır ve diyafram yavaş yavaş hareket edeceğinden gaz kelebeği de
yavaş yavaş kapanacak ve motorun durması önlenecektir Eğer tertibatın
ayarı iyi değilse motor duracak yahut çok anvelede kalacaktır Bu halde
gerekli ayarı yapmak gerekir
Motor düzgün çalıştığı halde araç hareket ettiğinde çalışması bozuluyor yahut duruyorsa arıza daha ziyade yakıt sistemindedir
1- Yakıt deposu boştur
2- Buhar tamponu vardır
3- Yakıt borularında don vardır
4- Yakıt içinde su vardır
MOTOR FAZLA BENZİN YAKIYOR VE BOĞULUYOR
Açıklama:
Motorun emme manifoldu veya silindirleri içinde sıvı benzinin
toplanmasına boğulma denir Bu durum karışımın yanmayacak kadar zengin
olmasına sebep olur
Eğer karbüratörün jiklesi, gaza tam basıldığında açılıyorsa ki, bir
miktar açılması gerekir Gaz pedalı sonuna kadar basılı vaziyette (ayağı
zaman zaman gaz pedalından çekmeden) marşa bir süre basılırsa motor
fazla benzini dışarı atarak çalışmaya başlayacaktır
Jiklesi gaz kelebeğiyle kumandalı olmayan tiplerde jikle elle yahut
bağlamak suretiyle açık tutularak, yine gaza basılmak suretiyle motor
çalışıncaya kadar marşa basılır DİKKAT: Bu işi yaparken gaz pedalını
katiyen pompalamamalıdır
Motor, jiklenin kapalı kalmasıyla yahut araç dururken karbüratörden
sızan yakıtla boğulabileceği gibi eğer, karbüratör çok zengin karışım
yapıyorsa manifoldda benzinin toplanmasıyla araç yolda giderken de
boğulabilir ve durur Bu durumda yine, yukarda yapılan işlemlere göre
fazla yakıt dışarı atıldıktan sonra motor çalışacaktır
Yakıt sarfiyatını arttıran sebepler:
1- Jikle gerektiği gibi çalışmıyor, kontrol edilir
2- Otomatik jikle ayarsızdır, evvelce anlatıldığı gibi ayar edilir
3- Karbüratörün boğulmayı önleyici jikle tertibatı ayarsızdır
4- Karbüratör şamandıra ayarı çok yüksektir, uygun mastarla veya ölçüsüne göre ayar edilir
5- Şamandıra iğnesi kirlenmiş yahut aşınmıştır, temizlenir yahut değiştirilir
6- Şamandıra sıkışmış yahut yakıt yüzüne gelen tarafı içeri doğru eğilmiştir; yenisiyle değiştirilir
7- Şamandırada delik vardır, karbüratörcüde tamir ettirilir
8- Yakıt pompasının basıncı çok yüksektir, cihazlar yardımıyla motor
ayarı yapan bir atölyede pompa basınç kontrolü ve ayarı yaptırılır
MOTOR YÜKSEK DEVİRDE TEKLİYOR
1- Motor üzerindeki bujiler sıcaktır Daha soğuk tipteki bir bujiyle
değiştirilir Ancak normal bir bujinin ısı yalıtkanlığı ve fena bir buji
contayı sebebiyle de çok ısınabileceğini akıldan çıkarmamak gerekir
2- Platin aralıkları çok açıktır
3- Platin kolları eğilmiş veya sıkışmıştır
4- Platin yayı gerilimi zayıflamıştır
5- Supaplar sıkışmıştır
6- Supap yayları supapları kapamayacak kadar zayıflamıştır, yahut kırılmıştır
7- Ara sıra karbüratöre gelen yakıt miktarı azalıp çoğaldığı için karışım zaman zaman yanmayacak kadar fakirleşmektedir
8- Yakıt donanımında kısmi (motoru tamamen durdurmayacak kadar) buhar tamponu meydana gelmiştir
9- Ateşleme kıvılcımı zayıftır
10- Egzoz manifoldu kurumla tıkanmıştır
11- Egzoz manifoldunda, susturucuda ve egzoz borusunda gaz çıkışını güçleştiren bir tıkanıklık vardır
12- Ateşleme zaman ayan bozuktur
13- Distribütörde ağırlıklı avans iyi çalışmıyor
14- Emme manifoldu ısıtıcısı kapalı olarak sıkışmıştır
15- Karbüratör hava filtresi kirlidir
16- Jikle kelebeği tam olarak açılmıyor
17- Gaz kelebeği, mili üzerinde gevşemiştir
18- Yakıt pompasının çalışması yetersizdir
19- Silindirlerde kızgın noktalar erken ateşlemeye sebep olmaktadır
20- Supap zaman ayarı bozuktur
MOTOR ZOR ÇALIŞIYOR
Motor sıcakken:
Motor sıcak olduğu zaman güç çalışıyorsa, umumiyetle arıza sebebi yakıt
sisteminin boğulmaya sebep olmasından ileri gelir Bu arızalar; “MOTOR
NİÇİN ÇALIŞMIYOR” kısmında izah edilen sebeplerden ileri gelir Seyrek de
olsa ateşleme bobini bazı hallerde ısındığı zaman ateşlemenin
bozulmasına sebep olabilir
Motor soğukken:
Motorun soğukken zor çalışması: “MOTOR NİÇİN ÇALIŞMIYOR” bölümünde
belirtilen sebeplerden ileri gelebileceği gibi ayrıca aşağıda görülecek
sebeplerden de ileri gelebilir
1- Jikle kelebeği iyice kapanmıyor, jikle ayarı yapılır
2- Benzin içinde gaz yağı, su vardır Yahut depoda buzlanma vardır
3- Yakıt pompası filtresinde buzlanma vardır, sıcak suyla eritilir
4- Yakıt borularında buzlanma vardır
5-Marş motoru yavaş çeviriyor;
a) Sıfırın altındaki sıcaklıklarda motor yağı çok kalınlaşmıştır,
b) Akü zayıftır Fazla soğuk havalarda akünün zayıflığı iyice kendini gösterir
6- Uzak bir ihtimal de olsa su pompası içindeki suyun donmasıyla pompa
rotoru sıkışabileceğinden gergin bulunan kayış motorun dönüşünü
geciktirmektedir
Buhar Tamponu:
Benzinin depodan karbüratörde, fıskiyeye gelinceye kadar, geçtiği
yerlerde, buharlaşmasıyla boşlukların yahut kabarcıkların meydana
gelmesi halidir Yakıt pompasının, boruların ve karbüratörün fazla
ısınmasıyla benzin içeride buharlaşarak boşluklar meydana getirecektir
Benzin uçuculuğunun çok olması, buhar tamponunun çoğalmasına sebep olur
Ayrıca, hava sıcaklığının yüksek olması, otomobili fazla yük altında
kullanmak, soğutma donanımının arızalı oluşu ve yükseklerde hava
basıncının azalması buhar tamponunu arttıran sebeplerdendir
Buhar tamponu aşırı değilse, motorun teklemesine ve sıcak olduğu zaman
güç çalışmasına sebep olacaktır Aşırı buhar tamponu; çalışmakta olan
motoru durduracağı gibi, buhar tamponunun meydana geldiği kısım
soğutularak içerdeki buhar yoğunlaştırılmadıkça motoru tekrar
çalıştırılamayacak duruma da sokabilir
Yakıt Kaynaması:
Yakıtın karbüratör içinde ısınarak kaynaması haline yakıt kaynaması
denir Bu olay buhar tamponunun karbüratördeki başlangıcıdır Karışımın
fakir veya zengin olmasına sebep olur
Karışım fakir olduğunda motor gücünden kaybeder Zengin olduğu zaman ise
motora ilk hareketi vermek zorlaşır Bazı karbüratörlere; bu muhtemel
arızayı önlemek için buhar boşaltma supapı (anti-perköletör) denilen bir
tertibat ilave edilmiştir Gaz kelebeği bağlantılarıyla irtibatı olan bu
tertibat, gaz kelebeği kapalı bulunduğu zaman açılarak, kaynama
basıncının açık havaya kaçmasını sağlamaktadır
Buhar boşalma supapı, öyle ayarlanmalıdır ki; gaz kelebeği kapalı iken
açık bulunmak suretiyle karbüratördeki yakıt seviyesini muhafaza etsin
ve gaz kelebeği açıldığı zaman kapansın
Şayet buhar boşaltma supapı, gaz kelebeği kapalı iken çalışmayacak
olursa, motor dururken, buhar basıncı karbüratörden yakıtı emme
manifolduna taşırarak motorun boğulmasına sebep olmak suretiyle ilk
hareketi güçleştirebilir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder