Lastik şişirme basıncı;
Birçok lastik arızası lastik şişirme basıncı hatasından kaynaklanır.
Ayrıca şişirme basıncının sürüş konforu ve güvenliği üzerinde büyük
etkisi vardır. Tavsiye edilen şişirme basıncı motosiklet el kitabından
veya lastik teknik el kitabından öğrenilebilir. Sürüş ile lastik
sıcaklığı basıncı yükselir. Bu yüzden lastik basıncı yola çıkılmadan
ölçülmeli ve gerekiyorsa ayarlanmalıdır. Lastiklerinizin şişirme
basıncını haftada bir kontrol ediniz. Yolcu ile birlikte sürüşte lastik
basıncının 0,2 bar (3 psi) arttırınız. Eksik basınç lastiğin gereğinden
fazla esnemesine, ısınmasına ve çabuk aşınmasına neden olur. Yüksek
basınç sürüş konforunun düşmesine, dengesizliğe ve düzensiz aşınmaya
sebep olur.
Lastik diş derinliği; Motosikletinizi, lastikleri güvenlik sınırının
üzerinde aşınmış olarak kullanmayınız. Lastik diş derinliğinin sürüş
güvenliğine önemli etkisi vardır. Güvenli sürüş için 2 mm'den az diş
derinliği olan cadde lastikleri yenilenmelidir. Motosikletler çoğunlukla
dik pozisyonda sürüldüklerinden aşınmanın çoğu lastik sırtının
ortasından olur. Bu sebeple lastik diş derinliği ölçümü lastik sırtının
ortasından yapılır. Ayrıca lastik yanağında TWI (Tread Wear Indicator)
harfleriyle gösterilen ve yaklaşık diş derinliğinin 1 mm'in altına
düştüğünü gösteren işaretler vardır.
Yeni lastik ile birlikte; Yeni iç lastikli (Tubetype) lastikle birlikte
iç lastik yenilenmelidir. İç lastikler ömürleri boyunca genişler ve
incelirler, yeni dış lastiğe takılmaları halinde katlanır ve kat
yerinden patlarlar. Yeni iç lastiksiz (Tubeless) lastikle birlikte jant
subabı değiştirilmelidir. Yüksek sürat altında merkezkaç kuvveti ile
jant subabı esneyerek eğilir, kauçuk bölümü yaşlanır.
İlk aşınma; Yeni lastiklerinizle 200 km'lik ilk aşınma mesafesi boyunca
ani frenleme, ivmelenme ve virazlanmadan kaçınılmalıdır.
Lastik onarımı; İç lastiksiz tipte ve düşük sürat sembollü lastiklerin
sırt bölgesindeki küçük hasarlar tamir edilebilir, yüksek sürat sembollü
ve büyük hasarlı lastiklerin tamri önerilmez. Tamir edilmiş lastiklerin
iç lastikle kullanımı önerilmez. Sürücünün kullanımına yönelik tamir
setleri sadece acil durumlar için geçici çözüm olarak kullanılmalı ve
lastik en kısa zamanda bir profesyonele gösterilmelidir. Likid lastik
onarıcıları lastiğin kimyasal yapısına zarar verebileceklerinden
önerimezler.
Lastik bakımı saklama; Lastiklerinizin kullanılmadığı zamanlarda nasıl
saklandığı performansını ve ömrünü etkiler. Lastikler serin (25c altı),
kuru, karanlık ve havalandırılmış ortamda saklanmalı, sıcaklık yayan
cisimlerle (örneğin radyatör, boru) doğrudan temas ettirilmemelidir.
havada bulunan ozon lastiklerin yaşlanmasını hızlandırır. Bu yüzden
yoğun ozon üreten araçların (örneğin elektrik motorları) yakınında
bırakılmamalıdır. Uzun süreli yağ ve benzin teması lastik hamuruna zarar
verir. Lastiğe bulaşmış yağ ve benzin temizlenmelidir.
Lastik montajı; Lastikte yön oku olup olmadığını kontrol ediniz, eğer
varsa, bu dönüş yönünü gösterecek şekilde lastiği monte ediniz. Bazı
lastiklerin (Metzeler, Pirelli) yanağında kırmızı nokta bulunur. Bu
noktanın subabın yanına gelecek şekilde monte edilmesi gerekir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder