30 Kasım 2012 Cuma

MONDİAL 150 MR VULTURE

 




malcomsan tarafından yazılmıştır.

Bende size yaklaşık 3 aylık mondial 150 MR kullanıcısı olarak deneyimlerimi paylaşayım...,
Öncelikle servisden ve mondial fabrikasından bahsedeyim biraz;

Mondialin servisleri % 90 itibari ile 5 para etmez , bu motoru götürdüğüm çoğu servis bu motoru ilk kez gördüklerini söyledi. Bir şirket yeni ürünü için servislerine bilgi ve kurs vermez mi ?
Mondial servislerini secerken hiç bir standart getirmemiş bazı yerlerde traktör tamircisine bile servis vermişler. Yaygın servis ağı anlayışı bu olsa gerek, yaygın ama bilgisiz servis ağı desek daha doğru olur.
Servislerde size söylenilen bakım, yağ değişimi fren debriyaj ayarı hava flitresi temizlenmesi gibi sıradan işleri yapıp bir sürü paramızı almaları oluyor.
Ayrıca lütfen motorunuzun özellikle sibop ayarı gibi ayarlarınızı dandik servislerde ve bilinçsiz kişilere yaptırmayınız. Bir motorun motor ile ilgili en önemli ayarıdır bu ayar. Motorun ömrünü belirler çekişi düzenler yakıtı çok etkiler ve daha bir sürü şey.
gelelim motora;
Motor çinli motor klasmanında gerçekten kalite yönünden 1. sınıf diyebileceğimiz bir motor. Karşılaştırmayı CBF 150 - cb 125 e- TVS apachi 150 rtr - yamaha ybr 125 gibi motorlarla yapmamak lazım çünkü en başta fiyat olarak mondial daha ucuz ancak ben yinede bazı yönlerden dolayı bu motorlarla baş edebilecek özellikle olduğunu söyleyebilirim.
Motorun tipi itibari ile kesinlikle ezik görünüşlü bir motor değil gerek şekil gerek boya kalitesi yönünden insanı baya tatmin ediyor. Motoru görenler gözünü bir kaç saniye üzerinden alamıyor ve çoğu yerde durdurulup motorunuz hakkında da sorular alabiliyorsunuz. ancak şaşesi için aynı şeyleri söyliyemicem , motorun şaşei sanki soğuk demirci ustasına yaptırılmış gibi kaynakları tam manasi ile 4 7 4 lik bir kalitede değil ama idare eder. Motorda kaliteli motorlar gibi çok hassas bir denge yok. Arka lastik özellikle çok götü 110/90/16 ölçüsündeki lastik biraz rahatsız ediyor hatta titreşim bile yapıyor . Bu lastiği mesela ybr 125 teki gibi inceltsek eminim daha sarsıntısız ve yakıt yönünden daha az yakıt yakan bir motor haline gelicek. Ancak 16 inçlik bir çant için yaptığım araştırmalarda 90/90/16 ölçülerinde lastik yok malesef, 100/90/16 yada 110/90/16 ölçülerinde daha kaliteli bir lastik hem sıfır titreşim sağlıyıp hemde daha ekonomik hale gelecek. bana kalırsa ön lastiği idare eder pek değişmenizi tavsiye etmem. şunuda unutmayın ne kadar kalın lastik o kadar dengeli ve iyi yol tutuş anlamına gelir, ama kalınlıkta hava direnci ve tork kaybı yapması sebebi ile yakıtı artırır.

Gelelim motorun gidişine ...
teknik veriler vereceğim şimdi.
Motorsiklet 5. vitesde;
4.250 devirde 60 km
5.000 devirde 70 km
6.000 devirde 85 km
6.500 devirde ise 90 km hız yapıyor.

motorsikletin ön dişlisi 16 arka dişlisi ise 38 dişdir.
hzı yapmak amacı ile ön dişliği değiştirmeyiniz ön dişliği büyüttüğünüz zaman dişlinin koroyucu kapağı yerine oturmuyor büyük geliyor, motorun orjinalliğini bozmanıza sebep olabilirsiniz. sadece arka dişliği küçültebilirsiniz.
Size arka dişliği küçültüğünüz zaman ne olacağını yazacağım şimdi.
Dip not olarak belirteyim, motorun çekişi yani tork gücü çok iyi 2 kişi ile normal yokuşlarda vites küçültmeden yolunuza devam edebilir diğer emsali çinli motorlara duman yutturabirsiniz. Bundan kesinlikle emin olabilirsiniz. Bunuda söylememin amacı arka dişliği küçültüğünüz zaman oluşacak tork kaybı sizi cok etkilemeyecek.
Şimdi o değerleri verelim.
orjinal dişliniz ön 16 arka 38 dir bunu baz alıyoruz.
ön dişliği ellemeden;
16 * 36 yaparsak tork % 5.6 düşer hız ise % 5.6 artar
16 * 34 yaparsak tork % 11.8 düşer hız ise % 11.8 artar

motorun arka dişlilerini bundan fazla düşürmeyin sakın aklınızdan bile gecirmeyin çünkü test edilmiş ve iyi sonuc alınmamıştır. Çünkü bundan sonraki tork kayıp ları motoru zorlayıp devamlı arıza vermesi ve motorun tam aksi çok yakmasına sebep olacaktır.
şimdi motorumuzun ön dişlisi 16 arka dişlisi 34 olduğu zaman ki hız verilerini verelim size

motor 5. viteste iken
4.250 devirde 68
5000 devirde 78
6000 devirde 95
6500 devirde 101 km hız yapmaktadır. bunlar düz yolda ve karşıdan esen rüzgar olmadan yapılan ölçümlerdir.
motorsikletin tork gücündende pek far edilecek bir kayıp yaşamadan bu sistemle yapılan dişli küçültme işlemi bize yaklaşık 8 kilometre kar ettirmektedir.
yani 16*38 dişli ile 5000 devirde saatte 70 kilometre giderken şimdi 16* 34 dişli ile 78 kilometre gidiyoruz buda saate 8 kilometre daha çok yol yapmak anlamına gelir.

Ayrıca motorun yakıtı ile bilgi vereyim size bu veriler 16*34 dişli ile verilmiştir.
5000 devirde 78 km hızla giderken motorsiklet i litre benzin ile 32 km gidebilmektedir. eğer bu jiniz yeni hava filitreniz temiz sibop ayarlarınız iyi ise bu i litre ile 35 km yapabilirsinzi anlamına gelir.
Aynı motorla 5500-6000 devirde 95 km hızla giderseniz eğer yakıt sarfiyatınız 1 litre ile 26 km yol yapabilecek duruma gelir.
6000-6500 devir arasında ise 1 litre ile 24 km yapabilirsiniz.
Bu motorun en az yakıt yakma deviri 3500 ile 5000 devir arasıdır.ama şunuda unutmayın yakıtı az yakacağım diye mesela hafif rampada 4000 devirde gideceğim diye motorunuzu boğmak tam aksine daha çok yakıt sarfiyatına sebep olacaktır.
Yani motorun devrini 3500 ile 5000 arasında tutmak ve motoru boğmamak önemlidir.
en iyi yakıt tüketim verisi ise 4.250 devirde motoru kullanmaktır. buda yaklaşık 70 km hız demektir.
Ben motorumun servis bakımlarını yaptırmadım çünkü ben o servislerden daha iyi bakımlarını yapıyor ve bu konuda da bilgi sahibi birisiyim. Ancak siz mümkünse yaptırın özelikle yağ değişimini aksatmayın.
Hep merak edilen konu titreşim konusu , burdada mondial başarılı bir şekilde motora balansör koyması sebebi ile motorda nerdeyse yok denilecek kadar titreşim konusunu halletmişler.
motrun sele kısmı geniş fakat çok sert olması sebebi ile biraz rahatsız edici, koltuk döşemecilerinde koltuğun istine deriden bir minder yaptırırsanız bence o sorun hallolmuş olur.
motorun bendeki maximum hızı 120 km düz yolda...
diğer 130 yaptım 140 yaptım lafları bana doğru gelmiyor. yada bolu rampası gibi cok dik yokuşlarda yokuş aşağı yapıyorlar sanırım.
Yapabilen video koyarsa da seviniriz...

Kısaca motorla kardeşim ben ortalama 70-80 km hız yaparım rahat rahat etrafı seyrederek gider motorun ve rüzgarın tadını çıkartırım derseniz yada yine maximum aynı hızda ve şehir trafiğine takılmadan trafik kurallarında uyarak işime gider gelirim diyorsanız , kesinlikle alınacak motordur.

Motor sürüşü için ise bir kaç altın kural vermek isterim size ...
Motorda kaporta sizsinizdir. Bunun için kask ve koruyucu giysileriniz olmadan motora sakın binmeyin.

Motorda trafikte araçların sağından kesilikle geçmeyiniz.

Motorda araç sollarken mutlaka gündüzleri klakson çalarak geceleri ise selektör yaparak sollayacağınız sürücüyü uyarın.

Kavşaklarda size yeşil yansa bile yol boş olsa bile kesinlikle en fazla 40 km. hız ile kavşağa girin.Çünkü % 90 itibari ile motor kazaları kavsaklarda meydana gelmekte ve malesef 40 km üstündeki hızlarda ölümle sonuclanmaktadır. Ancak siz 40 km. ve altı hızlarda kavşağa girerseniz % 90 itibari ile kaza yapsanız dahi ölmeyeceksiniz. ( inşallah)


ön fireni sağ elin orta parmağı ile sıkmayı adet haline getirin çünkü ön freni tam güçle sıkmanız ön lastiğin bloklamasına ve sizi düşürmesine sebep olacaktır, ancak orta parmakla ön freni sıkmanız halinde isteseniz de bloklama yapamazsınız. ( güç denemesi yapmayın ama )

Motorda tarafiğe açık alanlarda akrobatik hareketler yapmayınız.

aynı yöne gitseniz bile diğer araçlarla takip mesafenizi iyi koruyun hatta münkün olduğu kadar uzak durmaya çalışın . kamyon tır gibi büyük araçların arkasından giderek rüzgar boşluğundan yararlanıyım derken, önde yerde duran ve kamyonun ortalayıp üstünden gectiği bir cisime her an için çarpmanız büyük olasılıktır.

Motorunuzun özellikle elektirik aksamına dikkat edip çalışmayan aksamları bir an önce gidermenizi ve gündüzleri dahil olmak üzere motorunuzun farını devamlı yakmanızı şiddetle öneririm.Bizim için trafikte fark edilmek çok önemlidir. Avrupanın bazı yerlerinde gündüz farı yakmak mecburiyet haline gelmekte ve üretilen araclarda da gündür farı diye adlandırılan araç çalıştığı ve hareket ettiği sürece devamlı yanan farlar mevcuttur.

Buraya kadar ki yazdıklarım kendi tecrübe ve bilgilerimdir , insanları yanlış bilgilendirmek istemem konu ile ilgili aksi düşünen varsa tartışabiliriz.

En son olarak , bir polis kardeşiniz olarak hepinize keyifli sürüşler diler. Kazasız belasız diğer sürücülerle saygı içinde günler geçirmenizi dilerim.

Aceleden ,yazım ve imla hatalarım olabilir, kusura bakmayın... 




1 yorum: